søndag den 20. marts 2016

Tangboller med tangsmør og tangsmørreost ♥


Ja. Hvorfor ikke bruge lidt tang
i det hele, når vi skal
vedligeholde at kroppen
har alt det gode,
den henter i det?


Ser du godt efter på billedet,
eventuelt ved at forstørre det,
har bollen små, mørke fregner.
Det er granuleret buletang:
Det er verdens nemmeste bolleopskrift.
5 dl vand i en skål.
Tilsæt 2 tsk af buletangen,
en tsk havsalt
og rør 10 gram gær
ud i det.
Ælt 600 gram
hvedemel sammen
med væden til der
ikke er flere
melklumper.
Lad hæve tildækket
ved stuetemperatur
2-3 timer.
Med en stor ske
sættes bollerne
på bageplader
hjulpet af en
dejskraber.
Lad efterhæve
en times tid
og bag i ovn
12-14 minutter,
230 grader varmluft
og ellers 250 grader.


Tangsmøret har jeg flere gange
tidligere vist fremstillingen af.
Her er et eksempel:


Smørreosten er også en af de nemme
at fremstille selv.



Jeg lod ca. en ½ liter
youghurt naturel
dryppe vallen af
i et kaffefilter.
Det tager et par timer.
Når en kvart liter
valle er dryppet af
er det klar til at røre
osten sammen.


Imens blødte jeg 10 gram
Ishavstang op med
20 gram lunkent vand.
Det er cirka hvad det
kan trække, men
der kan godt
være en smule
væske at
hælde fra.
Ishavstangen har jeg her fra:
Jeg har tilsat tre fed hvidløg,
skåret til småstykker,
1 tsk havsalt
og ca. 1 tsk peber
fra kværn.



Så er det bare at røre det
godt sammen og
fylde smørreosten
i en egnet
beholder
♥ ♥ ♥ ♥
♥ ♥ ♥

Ingen kommentarer:

Send en kommentar