søndag den 24. april 2016

Guacamole med buletang og råsyltet ishavstang ♥


Det er første gang jeg laver
guacamole.
Jeg brugte derfor
en del tid på research.
Ti Hi.
Det er sjovt
at se, der er
117 måder
at gøre det.
Der er plads
til at lege nyt.
Jeg valgte,
at lade mig inspirere
af Madbanditten:
Billedet viser de ingredienser
jeg brugte.
Tomaten synes jeg ikke
skulle med, jeg har
brugt 3 fed hvidløg
i stedet for et
og stødt koriander
sprang jeg
over.
Brugte dog frisk
koriander.
Jeg tilsatte 2 teskefulde
grove flager af buletang
til min guacamole,
blødt op med dobbelt
så meget koldt vand.
Det tager kun
et par minutter.
Der står på dåsen,
det er beregnet som
kosttilskud til dyr.
Det tager jeg ikke
så bogstaveligt.
Buletang er buletang
og lige godt veldokumenteret
som tilskud til mennesker og dyr
og jeg kan godt lide
de groveste flager.
Da det hele var rørt godt sammen
så det sådan her ud:
Det første af det blev brugt
til aftensmaden.
Det er på ristet brød
med hellefisk.
Resten har jeg gemt
på glas med låg.

Basis for min råsyltede ishavstang
er hele indholdet af denne dåse:
Jeg hældte det tørrede ishavstang
over i et sylteglas og tilsatte
en tilsvarende bøttefuld
koldt vand.
Tangen sugede vandet
til sig hen over natten.
Næste dag tilsatte jeg
pænt mange vrid
af chilipeber
fra kværn,
en bøttefuld olivenolie
og en bøttefuld eddike
efter frit valg.
Så har jeg så råsyltet
ishavstang til
lange tider
♥ ♥ ♥ ♥
♥ ♥ ♥

Ingen kommentarer:

Send en kommentar